Monday, August 15, 2011

Kesedaran itu dalam diri...

Assalam semua....


Dahulu, pada suatu saat dan waktunya, aku ditimpa musibah yg amat berat....tiada nilaian beratnya...mungkin ia ringan bagi orang lain tetapi bagiku amat berat...setahun setengah mendatang....segalanya seperti aturan yg bertimpa timpa datang...satu demi satu....dan setiap satunya, adalah lebih berat dari yg sebelumnya...


Aku menjerit tanpa suara, hatiku pilu mengenangkan payahnya dan peritnya cubaan ini....masalah datang bertimpa timpa tanpa ada surutnya....hatiku seolah olah meratap sedih hampir setiap ketika....hingga sampai suatu ketika, hatiku menjerit lalu tertanya kepada diri 'mengapa ia terjadi kpd diriku?'.....kosong dan tiada jawapan! Aku tidak memahami....walau sedikitpun saat saat itu....jiwa ku meronta dan menyelongkar isi diri mencari segala jawapan yg ada....ia tetap kosong, yg ada hanyalah rintihan kesedihan dan pilu, bukan sesal tapi persoalan persoalan yg amat banyak....aku mulai menyendiri dan retrospek kembali...muhasabah diriku sendiri, menyuluh masa lampau yg gemilang mahupun yg gelap, menitipi 'hutang-hutang' ku dengan Allah mahupun manusia....ya benar, ada beberapa catatan dan peristiwa yg aku terlepas pandang dan aku rasa terhutang dan perlu ku langsaikan segala hutang itu.....aku akur akan kealpaan aku...lantas kuhamparkan sejadah buat ku sempurnakan taubat ku kepadaNYA dan agar kemudiannya segala pelunasan itu akan diterima olehNYA samada ia berkait dengan orang lain mahupun hutangku dengan tuhanku....


Namun, persoalan yg sama tetap kembali menghantui diriku...mengapa nasibku sedemikian??? ahhh susah mahu memikirkan jawapan yang pasti...beberapa ketika aku tafakur sendirian, dunia umpama terhenti buatku...aku retrospek, menyulami diriku sendiri dengan segala macam persoalan dan mencari cari....ya benar aku sebenarnya sedang tercari cari!!! dimana jawapannya?


Sering aku mencari cari sebelum ini, namun tidak kutemui jawapannya....."engkau mencari ditempat yg salah wahai anakanda Alwi....!!".....itulah ungkapan guruku. "Habis dimana harus saya carinya, Tuan!", ujarku kepadanya......"Jika jawapan tidak kau temui...teruskan sahaja pencarianmu, jika jawapan yg ditemui tidak menyelesaikan masalahmu, teruskan lagi....akhirnya ia akan datang mendekat" ujarnya lagi....."Ishhh.....cakap berlapis lapis ni yg buat aku pening ni....." ujarku lagi....... ahh selama ini rupanya aku mencari ditempat yg salah....!


Aku mengimbau perbualan itu, dan setiap saat dan ketika ia mendatangi kotak ingatanku....."ahhh, aku tiada cara lain...aku perlu kembali kpd yg asas....aku perlu selongkar isi kitab itu terdahulu sebab itu adalah gedung ilmu..." ujarku. Saat itu aku terus mendekatkan diriku kpd Al-Quran, membacanya, meneliti maknanya dan melakukan yg terdaya apa yg terkandung didalamnya, dan kusulami ia dengan solat sebagai munajat yg kemudian diikuti dengan tafakkur kepadaNYA.....itu yg kuulangi sehingga aku tersedar suatu saat, bahawa jawapan yg kucari adalah sebenarnya dalam diriku....hakikat diri ini tercipta olehNYA telah membuka pintu segala jawapan dan memanduku hingga saat ini.....seketika aku lupa akan kehidupan...dan segala yg berlaku bagai tidak terasa buatku....segala perit dan pedih dihati hilang dan sekarang disulami dengan kebahagiaan diri, pasrah dan redha menyelimuti hatiku....cumanya aku tidak pasti betapa pasrahnya aku ini, setakat mana aku akan redha, namun, ketenangan sudah menjengah kehidupan bagai pelangi mewarnai kaki langit selepas hujan turun di petang hari........



alhamdulillah, Ya Rabb.....ku nukilkan sedikit peristiwa ini agar ia menjadi sedikit panduan buat para pembaca sekalian...agar disaat kalian mengalami cubaan yg amat berat.....kembalilah kepadaNYA, bacalah alQuran sebanyaknnya, fahami maknanya, muhasabah lah diri, lakukan apa yg terkandung dalam alQuran itu, hentikanlah menyalahkan orang lain, tundukkanlah nafsumu, amarah mu, egomu, dan dahimu setunduk-tunduknya dihamparan bumi......kembalilah kepada fitrah dengan taubatmu, rapatkanlah dirimu kpd yg Menciptamu dengan tahajjudmu.....letakkanlah pergantungan dirimu dengan solat hajatmu, hapuslah dosamu dengan solat taubatmu.....dan ingatilah Dia dengan zikirmu....insyaallah, akan kalian temui ketenangan yg tiada tolok bandingnya...akan kalian temui kesedaran yg sebenarnya selama ini berada dalam dirimu!!! Amiiinnnnnn        


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments: