Tuesday, August 23, 2011

Dakwah: hubungan kemanusiaan yg kreatif!!

Assalam semua...

Jika sabar, mahir dan kreatif...banyak masalah selesai...terkadang kita terlampau mengingini untuk terus sampai ke objektif atau matlamat (samada dakwah/hidup/kerjaya/keluarga dsb) walhal untuk sampai ke matlamat yang dihajati/diingini sebenarnya ia adalah proses yang panjang, mungkin berliku mungkin sekejap atau selalunya memang lama (sebab itu perlu sabar)...dan perlu kepada kreativiti dan melihat secara keseluruhannya dan bersikap terbuka...insyaallah.

Kisah ini ku nukilkan di sini yg kuambil dari rantaian email yg menderu dtg ke inbox ku....(pada waktu yg sama ingin kuucapkan Selamat Datang ke blog ini....kita berlongsi agar ia bermanfaat utk kalian-pembaca dari Switzerland, dari Latvia, Russia, Germany, Abu Dhabi, Kaherah, Indonesia, Brunei)  

Seorang pelajar, ustaz Azhari namanya pergi ke Canada utk menyambung pelajaran. Dia diminta memperkenalkan dirinya. Seorang Canada bertanya adakah dia seorang muslim. Ustaz itu mengiyakan sebelum orang Canada itu berkata, "I hate muslim, I really hate muslim!". (Bayangkan kali pertama anda memperkenalkan diri, orang berkata begitu pada anda,terkejut bukan?

Namun ustaz Azhari tetap berbaik dengan orang Canada itu, mengajak ke rumah, makan bersama hingga mereka jadi kawan yang baik. Ketika orang Canada itu menerima jemputan dinner di rumah ustaz Azhari dia minta satu kaset & lagu tradisional dari ustaz Azhari. Ustaz Azhari akhirnya memberi satu kaset dan mengenakan syarat, kaset ini mesti didengari 15 minit sebelum tidur.

Malam itu, selepas 5 minit mendengar kaset, Canada itu menelefon ustaz Azhari, "Azhari, why this song there is no music instruments, but it really nice," Ustaz Azhari suruh dia mendengar kaset tersebut sehingga akhirnya Canada itu tertidur. Keesokkannya orang Canada tersebut datang berjumpa ustaz Azhari dan memberitahu dia bermimpi satu mimpi yang aneh dan menceritakan mimpi tersebut. Ustaz Azhari terkejut, mengurut dadanya, pantas mulutnya terucap kalimah "MasyaAllah!". Tuhan itu Maha Pemberi Hidayah.

Rupa-rupanya orang Canada itu mimpi kisah Nabi Yusuf dan Zulaikha dan yang ajaibnya kaset yang diberi olehnya ialah bacaan ayat Quran surah Yusuf. Dan akhirnya Canada tersebut memeluk islam. Selepas itu, dia berjumpa lagi dengan ustaz Azhari, menceritakan yang dia punya 3 kesukaan, arak, perempuan dan malas nak mengerjakan solat. Ustaz Azhari berkata kepadanya yang dia boleh minum arak, bergaul dengan perempuan dan tidak mengerjakan solat, dengan syarat ketika dia hendak minum arak, dia hendaklah berkata, "Ya Allah, aku tahu arak ini kau larang, tapi aku suka amat akan arak ini,aku tak dapat nak tinggal, oleh itu ampunlah aku".

Perbuatan yang sama untuk perkara-perkara yang lain. "That's easy, islam is easy kata Canada itu". Tapi seminggu selepas itu, Canada itu datang jumpa Ustaz Azhari dan menyatakan dia malu kepada Allah, minum arak, bergaul dengan perempuan,tidak mengerjakan solat, dalam diri memohon ampun pada Allah.

Dipendekkan cerita akhirnya, orang Canada itu menjadi muslim yang menghambakan dirinya pada Allah. Bayangkan apa yang terjadi andai ustaz Azhari menyuruh dia meninggalkan kebiasaannya yang dulu, pada saat ketika dia mula-mula memeluk islam? Apa yang akan berlaku? Begitulah pentingnya kemahiran dalam berdakwah. Dakwah itu perlu berhikmah!

No comments: